آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف سهند

آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F سهند​
عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۱ مگاواتی کلاس F سهند در استان آذربایجان شرقی، به صورت ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور آغاز شد.
نیروگاه سیکل ترکیبی سهند، شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار، دارای ظرفیت گازی ۳۰۷ مگاوات و ظرفیت بخار ۱۴۴ مگاوات (مجموع ظرفیت ۴۵۱ مگاوات) و راندمان ۵۸ درصد ساخته می‌شود. کارفرمای پروژه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، پیمانکار گروه مپنا، مشاور نظارت عالیه شرکت مهندسی قدس نیرو و مشاور نظارت کارگاهی شرکت مشاور نیرو خواهند بود.
ایجاد شرایط مناسب برای تأمین برق صنایع و کشاورزی با راه‌اندازی نیروگاه سهند
مدیرعامل گروه مپنا در پایان این مراسم تأکید کرد: ما باید برای فرزندان این کشور کار مناسب ایجاد کنیم و باید با اتکاء بر ساخت داخل و اصلاح نظام اقتصاد انرژی، به فکر آیندگان باشیم.​​
در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سهند، حجت‌الاسلام “حسن روحانی” از طریق ویدئو کنفرانس، از کارشناسان این پروژه و افرادی که برای توسعه
کشور تلاش می‌کنند قدردانی کرد و اظهار داشت: خوشحالیم امروز علاوه بر افتتاح یک واحد نیروگاهی در هریس، عملیات احداث نیروگاه جدید ۴۵۱ مگاواتی سهند در بناب نیز آغاز می‌شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در این مراسم گفت: ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب ۴۵۱ مگاوات و شامل یک واحد توربین گازی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات است که تا تابستان ۱۴۰۰ وارد مدار می‌شود و دارای یک واحد توربین بخار نیز با ظرفیت ۱۴۴ مگاوات با راندمان ۵۸ درصد است.
“همایون حائری”، اعتبار این پروژه را ۲۵۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: سوخت اول این نیروگاه سیکل ترکیبی، گاز و سوخت دوم آن گازوئیل است و در ساخت آن از حداکثر توان داخلی استفاده شده است.
وی اظهار داشت: این نیروگاه در جوار نیروگاه قدیمی بخار بناب به ظرفیت ۶۵۰ مگاوات احداث می‌شود و با ترکیب ظرفیت این ۲ نیروگاه، ظرفیت تولید برق در جنوب آذربایجان شرقی به بیش از یک هزار مگاوات می‌رسد که شرایط بسیار مناسبی برای تأمین برق منطقه به ویژه در بخش صنایع و کشاورزی فراهم می‌شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: نیروگاه هریس از طریق خط ۴۰۰ کیلوولت و نیروگاه تبریز و همچنین از طریق خط خوی به نیروگاه بناب متصل ‌شده و یک لینک ۴۰۰ کیلوولت بسیار قوی را در این استان ایجاد می‌کند و موجب می‌شود تا شرایط بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش‌های صنایع و کشاورزی فراهم شود.
ضرورت اهتمام و اتکاء به ساخت داخل و اصلاح صحیح نظام اقتصاد انرژی
“عباس علی‌آبادی” مدیرعامل گروه مپنا نیز در این مراسم، بر ضرورت “اهتمام و اتکاء به ساخت داخل، اصلاح صحیح نظام اقتصاد انرژی و توجه به تولید و ایجاد اشتغال” تأکید کرد و اظهار داشت: امروز گروه مپنا علاوه بر خودکفایی و توان ساخت داخل در دیگر کشورها نیز به صادرات تجهیزات نیروگاهی می‌پردازد، از جمله در کشور عراق تاکنون حدود ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته‌ایم و دو هزار مگاوات دیگر نیز با تجهیزات ساخت خودمان در دست ساخت داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما امروز مفتخریم که در زمینه صنعت برق در میان پنج نیروگاه‌ساز برتر دنیا قرار دادیم و توانسته‌ایم در یکی از پیچیده‌ترین صنایع که ترکیبی از تمام تخصص‌ها محسوب می‌شود پیشرفت کنیم.
دکتر علی‌آبادی، ابراز امیدواری کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی سهند با توربین MGT80 که با انتقال تکنولوژی تولید می‌شود در مدت ۲۴ ماه آماده بهره‌برداری شود. وی در عین حال گفت: با تلاش همکاران و متخصصان گروه مپنا، سال آینده توربین تمام ایرانی MGT75 عرضه خواهد شد که از نظر عملکرد از توربین MGT80 دارای کیفیت کمتر و پایین‌تر نخواهد بود.
وی تصریح کرد: ما در گروه مپنا از نظر زمان‌بندی پروژه متعهد شده‌ایم که ۲۴ ماهه بخش گاز نیروگاه سهند را اجرا کنیم و در صورت تأمین مالی پروژه حتی می‌توانیم این زمان را کاهش دهیم. البته توربین، ژنراتور و تجهیزات اصلی هم‌اکنون آماده است، اما سیستم‌های جانبی و متریال و مواد اولیه نیازمند تأمین مالی مناسب است.
مدیرعامل گروه مپنا در ادامه گفت: صنعت برق کشورمان امروز در شرایطی است که رشد و تکامل بالایی به همراه داشته و از نظر وضعیت فنی بسیار ممتاز و عالی است و صنعت آبرومندی محسوب می‌شود، با این حال همزمان در اقتصاد برق دچار مشکلاتی هستیم. به عنوان مثال، هم‌اکنون نزدیک ۳۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تولید می‌کنیم که ارزش این مقدار برق در دنیا بیش از ۹۰ میلیارد یورو است، در حالی که در کشور ما این رقم کمتر از ۳ میلیارد یورو به فروش می‌رسد.
وی افزود: لازم است اقتصاد انرژی و البته اقتصاد جامعه و معیشت مردم درست شود و اتفاقاً از محل همین منابع می‌‎توان عمران و آبادانی ایجاد کرد، چرا که اندک صرفه‌جویی در مصرف برق و صادرات آن می‌تواند برای کشور ثروت بزرگی فراهم آورد، به گونه‌ای که با حدود ۲ درصد صادرات برق می‌توانیم بخش قابل توجهی از بودجه صنعت برق کشور را تأمین کنیم.
دکتر علی‌آبادی با اشاره به توان ساخت تجهیزات نیروگاهی با کیفیت در داخل گفت: باید تجهیزات نیروگاهی که در داخل کشور تولید می‌شود را از خارج وارد نکنیم، چرا که این موضوع نکته منفی محسوب می‌شود که وقتی کشوری یکی از پنج توربین ساز برتر دنیا را در اختیار دارد چگونه توربین را از خارج وارد می‌کند.