افتتاح فاز نخست پروژه نیروگاه تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند توسط رئیس جمهور


فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند با هدف تامین برق و بخار مجتمع پتروشیمی مستقر در فاز۲ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس با حضور رئیس جمهوری بطور رسمی به بهره‌برداری رسید. این پروژه به کارفرمایی شرکت پتروشیمی دماوند بصورت کلید در دست (EPC) توسط گروه مپنا به رهبری شرکت احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) احداث گردیده است. در این مراسم مدیر عامل محمد حسین میری و جمعی از مدیران ارشد شرکت توسعه ۳ نیز حضور داشتند.
دکتر حسن روحانی روز سه شنبه مورخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۶ در جریان سفر به عسلویه، ضمن افتتاح فاز اول نیروگاه پتروشیمی دماوند و سرویس‌های جانبی فاز ۲ عسلویه، از بخش‌های مختلف این نیروگاه و اتاق کنترل آن بازدید و با توضیح مدیران و متخصصان در جریان روند فعالیت‌ها و تولیدات این نیروگاه پتروشیمی قرار گرفت.
فاز نخست نیروگاه پتروشیمی دماوند، شامل نیروگاهی با ۱۲ واحد توربین و واحد بخار است که ظرفیت تولید ۶۵۰ مگاوات برق را دارد. در کنار راه‌اندازی واحد‌های تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره برداری از تاسیسات GIS و پست‌های انتقال برق، هم‌اکنون امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره برداری رسیده و طرح‌های در حال ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.
طرح پتروشیمی دماوند، تامین یوتیلیتی و خدمات جانبی مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی مانند الفین‌های ۵، ۱۱، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ و متانول‌های کیمیای پارس خاورمیانه، دنا، سبلان، ونیران، مرجان، دی پلیمر آرین، آرمان متانول، جداسازی اتان، پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مهر، طرح‌های آمونیاک- اوره (نگام، هرمز و لاوان)، آمونیاک ۲ و توسعه پتروشیمی جم و پلی استایرین پارس را بر عهده دارد.
مجتمع دماوند در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در محدوده فاز ۲ طرح‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شده که ماده اولیه آن گاز طبیعی و آب دریاست.