برای نخستین بار در کشور، افتتاح پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا توسط وزیر محترم نیرو

پروژه تولید همزمان برق و آب مپنا در جزیره قشم روز شنبه با حضور مهندس “حمید چیت‌چیان” وزیر نیرو، مدیرعامل و مدیران ارشد گروه مپنا، استاندار هرمزگان و فرماندار قشم، مدیرعامل منطقه آزاد قشم و شماری دیگر از مدیران کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید.
پروژه تولید همزمان برق و آب قشم برای نخستین‌بار در کشور با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و بالا بردن بازده نیروگاه‌های گازی به ظرفیت ۵۰ مگاوات برق و ۱۸۰۰۰ مترمکعب آب شیرین از سال ۱۳۹۰ بسترسازی و احداث شد.
در این پروژه، بازده نیروگاه پس از استفاده از انرژی حرارتی اتلافی توربین در بویلرهای بازیاب به حدود ۸۰ درصد می‌رسد.
با توجه به ساخت داخل بودن این تجهیزات (به‌ویژه آب شیرین‌کن)، به واردات سامانه‌های دیگر آب شیرین‌کن‌ها که عمدتا در انحصار کشورهای آمریکا، اسراییل و ژاپن است، نیازی نیست.
روش تولید آب در واحد تولید همزمان برق و آب در مقایسه با دیگر روش‌های تولید آب RO از قابلیت دسترسی بالاتری برخوردار است و همچنین ظرفیت تولید بالاتری دارد ضمن آنکه میزان انرژی الکتریکی موردنیاز برای تولید هر مترمکعب آب در روش تولید همزمان ۱.۵ کیلووات ساعت بوده که حدود یک سوم روش RO است.
در زمان حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس از این روش جهت تولید آب و صادرات آن استفاده می‌کنند.
در زمان حاضر، دسترسی کامل به این فناوری (شامل ساخت و نصب توربین و ژنراتور، بویلرهای بازیاب، آب شیرین‌کن و سازوکار آب‌گیری از دریا) در گروه مپنا وجود داشته و امکان اجرای این‌گونه پروژه‌ها در کشور در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین کشورهای همسایه وجود دارد.
بازارهای هدف این محصول در خارج از کشور، کشورهای حاشیه خلیج فارس و در داخل کشور صنایع و شرکت‌های آب و فاضلاب در استان‌های جنوبی کشور است.
تمام شرکت‌های گروه مپنا اعم از شرکت‌های توگا، پارس، بویلر، ساخت تجهیزات سپاهان، شرکت بهره‌برداری مپنا، مکو، نصب نیرو، شرکت توسعه و احداث پروژه‌های ویژه مپنا، بخش برق، بخش تولید و بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری مپنا در در این پروژه فعال هستند.
اشتغال مستقیم و غیر مستقیم این پروژه در زمان احداث حدود ۵۵۰ نفر و در زمان بهره‌برداری حدود ۶۰ است.
این پروژه که در ۴۵ کیلومتری شهر قشم قرار دارد، یکی از طرح‌های ملی کشور است که توسط گروه مپنا احداث شده است و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز آب و برق جزیره‌ قشم را تامین کند.
پروژه تولید همزمان برق و آب مپنا در جزیره قشم شامل طراحی، ساخت، تامین تجهیزات، حمل به سایت، کارهای ساختمانی، نصب، تست و راه‌اندازی دو واحد توربوژنراتور گازی هر یک به‌ظرفیت اسمی ۲۵ مگاوات در شرایط ایزو، دو واحد بویلر بازیاب حرارتی به‌ظرفیت ۴۷.۵ تن در ساعت و چهار واحد آب شیرین‌کن حرارتی هر یک به ظرفیت چهارهزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.
پروژه تولید همزمان برق و آب مپنای قشم با مصرف ۱۵ هزار مترمکعب گاز طبیعی در ساعت، ۵۰ مگاوات برق و همزمان ۱۸ هزار مترمکعب آب شیرین در روز تولید می‌کند.